Intervju s direktorom Chili toursa

"Moguće je jesti janjetinu i škampe s istog tanjura, a toaletni papir ne može se svugdje bacati u wc školjku."

Pročitajte intervju s direktorom Chili toursa o putovanjima, pokretanju vlastitog biznisa i budućim planovima za Chili tours.

Kako ste se odlučili na otvaranje turističke agencije 2013. godine u doba pada gospodarske aktivnosti i kada ljudi troše sve manje, ujedno i na putovanja?

- To je bio na neki način udarac glavom kroz zid. Bili smo svjesni činjenice da je potrošnja, generalno gledajući, smanjena i da će biti pravi izazov izvući živu glavu prve godine poslovanja, no procijenili smo kako je to rizik koji se isplati preuzeti. Ljubav prema putovanjima, ali i želja da putnicima omogućimo kvalitetna putovanja i potpunu podršku prije, za vrijeme i nakon putovanja, gurao nas je svakim danom naprijed. Recesija i neizvjesnost utječe na povećanje stresa kod ljudi, a upravo u tome se može prepoznati potreba za relaksacijom i „bijegom od stvarnosti“. Ima li išta ljepšeg i prikladnijeg od putovanja u tom slučaju?!

Ovo Vam je treća godina poslovanja. Jeste li zadovoljni poslovanjem i kakvi su Vam planovi za budućnost?

Direktor Ivan Buljan- Definitivno možemo reći da napredujemo brže od planiranog. Prije svega, to možemo zahvaliti ukazanom povjerenju putnika, ali i odabiru kvalitetnih partnera. Rast prihoda u prošloj godini u odnosu na 2014. nam je bio 266% što nije zanemariv podatak. Jako smo ponosni i s velikim samopouzdanjem ćemo i dalje nastojati ostvarivati zacrtane ciljeve. Iz godine u godinu dižemo ljestvicu, ali ostajemo u realnim očekivanjima. U budućnosti se i dalje vidimo kao mala agencija koja nastoji zadovoljiti sve želje i potrebe svakog pojedinog putnika i apsolutno se posvetiti svakom od njih. Ne želimo se opteretiti tolikom količinom posla u kojem ćemo biti prisiljeni zanemariti zahtjeve i potrebe naših putnika. Naš motiv je potpuno se posvetiti svakom od njih kako bi nam se s putovanja vratili zadovoljni. U tom smislu, rast poslovanja je naravno nužan, ali nikada nauštrb putnika.

Čestitamo na dobrim rezultatima. Kako to uspjevate? Što biste izdvojili kao glavne čimbenike dosadašnjeg uspjeha?

-Skromnost prije svega. Nekada se morate odreći vlastitih želja da biste poslovno uspjeli. Osobno smatram da je skromnost vrlina i na taj način kontroliramo sami sebe da nas „glad“ za novcem i moći ne pobjedi. U trenutku kada zarada postane glavni razlog poslovanja, gubi se osjećaj zadovoljstva, osjećaj postignuća, a time i motiviranost. Ne vrti se sve oko novca. Da je tako, razmišljao bi o pokretanju nekog softverskog poduzeća (uz dužno poštovanje prema onima koji su takav posao pokrenuli iz ljubavi). I drugo, upornost i strpljivost. Nema ništa bez napornog rada. Nitko se nije obogatio preko noći. Treba ulagati 110% da bi se vidjeli rezultati, a to nekada znači i prekovremeni sati i godine truda.

Znači li to da se u Hrvatskoj može uspjeti?

- Apsolutno. Tko ima dobru ideju i želju za uspjehom, svakako treba pokušati. I radite ono što volite.

Kada ste već spomenuli putovanja, što možete izdvojiti kao Vaš „core business“?

- Naš primarni fokus je na individualna putovanja koja organiziramo s puno pažnje na način kakav bi i sami htjeli da nama organiziraju turistički agenti. Detaljno s putnicima analiziramo želje i mogućnosti, a potom i planiramo što je realno moguće ostvariti u zadanom budžetu. Raspolažemo s hotelima i dodatnim uslugama gotovo po cijelom svijetu pa s time u skladu možemo organizirati većinu toga što si putnici zamisle. Osim individualnih putovanja, ljeti se orijentiramo na ljetovanja na grčkim otocima iz razloga što smo i sami tamo bili i znamo iz prve ruke što putnicima preporučiti, od hotela do lokalnih restorana. Zimi su to skijanja koja i sami obožavamo i razumijemo što se od kvalitetnog skijaškog aranžmana očekuje. Naravno, tu su i sva grupna putovanja Europom, daleke destinacije, krstarenja i slično.

Vaš posao zahtjeva česta putovanja. U koje zemlje ste već putovali, a koje Vam je još želja obići? 

- Vjerujem da su u opisu posla svakog direktora turističke agencije česta putovanja. To su najviše ona poslovna, a ponekad otputujem i privatno kada mi posao to dopušta. Bio sam na francuskim, talijanskim i austrijskim skijalištima, Lisabon mi je recimo iznimno drag, Krakov također, zatim u Berlinu, Beču, Pragu, Budimpešti, Bratislavi, Veneciji i manjim talijanskim gradićima, na kruzeru, u Barceloni i na obali Španjolske i Francuske, na grčkim otocima, i prošao sam cijeli zapad SAD-a. Za odmor najviše volim otići na neku od naših prekrasnih planina, a često sam na Jadranu ili u dalmatinskoj zagori. Želja mi je obići Novi Zeland, Tanzaniju i Zanzibar te Peru i Čile. 

Odakle ime Chili tours? Kako ste se odlučili baš za taj naziv agencije?

- Iskreno, agencija se prvo trebala zvati Imperia. Imperija kao sinonim za carstvo razmatrali smo u kontekstu nekakvog slogana „Osvojite svijet“ što na prvu i nije zvučalo tako loše jer je povezano s putovanjima. Na sreću, registarski sud je odbio taj naziv jer je u Zagrebu već postojalo neko poduzeće sa sličnom tvrtkom odnosno imenom. Chili mi je pao napamet doslovno u tramvaju. Dosta ljudi zanima zašto baš chili i to mi je znak da sam barem donekle pogodio. Volim chili papričice kao začin. Da, nema veze s putovanjima, ali smo naziv povezali sa sloganom „Putovanja sa začinom“, a upravo to i je naš cilj. Začiniti svako putovanje nekim detaljem, dodatnom vrijednošću za putnike, iznenađenjem ili nešto slično. Osim toga, evo u uredu mi trenutno raste 20-ak chili papričica i jako dobro služe za uređenje poslovnice. Tko zna? Možda jednog dana odvedemo grupu putnika u Meksiko na neku chili plantažu.

Što biste izdvojili zašto bi putnici trebali odabrati Chili tours za organizaciju putovanja?

- Pa prije svega, mala smo agencija koja se posvećuje svakom svojem putniku. Upravo zbog svoje veličine, fleksibilniji smo u prilagodbi željama i potrebama putnika, ali i trendovima na tržištu. Putnici danas postaju sve zahtjevniji zahvaljujući dostupnosti informacija. Većina njih prije putovanja i same organizacije već prouči destinaciju kamo žele putovati pa nam se javljaju s istančanim željama. Nama je to pravi izazov i zaista se trudimo udovoljiti svim zahtjevima. Neki traže prve redove isključivo desne strane autobusa, neki privatni jacuzzi u sobi u hotelu, neki polupansione isključivo s vegetarijanskim obrocima, neki 2 sata besplatnog fitnessa u hotelu, neki Mercedes s kojim će doći od aerodroma do hotela, a neki ispijanje kave u kafiću gdje se snimala određena serija. Mi ne pitamo zašto, mi smo tu da to omogućimo.

Borite li se s trendom rasta backpackera i organizacijom putovanja u vlastitom aranžmanu putnika?

- Danas je trend takav da sve više putnika putuje u vlastitom aranžmanu. Možda se tim putem može uštedjeti koja kuna (kažem možda jer većina agencija ima povoljnije uvjete od onih koje si sam putnik može pribaviti), no tu smo s razlogom. Osiguramo potpunu uslugu, biramo provjerene hotele i ostale pružatelje usluga, s agencijom je svakako veća sigurnost jer se putnici uvijek imaju na koga osloniti, što prije što tijekom putovanja, a tu smo i da svojim savjetima i iskustvima pružimo informaciju više koju neće naći surfajući internetom.

Motivacija je nekako glavni pokretač ljudi. Čime ste Vi motivirani u svome poslu?

- Bez motivacije nema napretka. Svi smo mi nečime motivirani. Netko skupljenim lajkovima na facebooku, netko besplatnim putovanjem, netko novim tenisicama, netko obogaćivanjem posla, a netko slobodnim danima. Uvijek volim reći da moja supruga ima odlične metode motivacije koje detaljno razrađuje na mjesečnoj bazi. A da su joj metode dobre, vidim i po sebi svaki put kad spremam suđe. Poslovno, najjača motivacija mi je kada od putnika dobijemo povratnu informaciju da su s putovanjem izuzetno zadovoljni i da jedva čekaju ponovo putovati s nama. To je više od pohvale. To je zapravo afirmacija svega onoga što radimo i zašto to radimo.

Što ste naučili na putovanjima?

- Huh, dobro pitanje. Evo ovako: Moguće je jesti janjetinu i škampe s istog tanjura, a toaletni papir ne može se svugdje bacati u wc školjku. Naučio sam da se čovjek bez interneta danas osjeća kao bez noge, ali svima nam je to ponekad potrebno. Kvalitetan krevet bih mijenjao samo za dobru hranu. I uopće nije loše putovati solo.

Spomenuli ste svoju suprugu. Kako ona gleda na Vaš posao? Je li teško uskladiti poslovni i obiteljski život?

- Moja supruga i ja zajedno radimo. Otvaranje turističke agencije je bila zajednička ideja. Neki kažu da je to dvosjekli mač jer smo non-stop skupa i nosimo posao doma. To je istina, ali ću Vam reći sljedeće: supruga i ja uvijek imamo o čemu razgovarati i ona me najbolje razumije kada pričam o svom poslu (jer zna o čemu pričam). Kada jedno od nas mora na poslovno putovanje, drugi to u potpunosti razumije i prihvaća jer je to u svrhu unaprjeđenja obiteljskog biznisa. A još je ljepše kada otputujemo zajedno. I ono što je najbolje, mi se odlično nadopunjavamo. Ona je kreativac i inicijator promjena u svoja četiri zida, a ja sam organizator koji će njezin „kreativan nered“ posložiti i iskomunicirati ga izvan ta 4 zida. Njezine menadžerske vještine upotpunjene su mojim informatičkim znanjem i obrnuto. Tako da funkcioniramo odlično.

A tu je i prinova…

- Da. Naš mali sin. Dok je supruga još bila trudna već je on putovao po Pragu, Beču…

Očekujete li da Vaše dijete jednog dana nastavi Vaš biznis?

- Svaki roditelj ima želju da njegovo dijete ili djeca preuzmu i nastave ono što je on stvarao kroz svoj život. Međutim, svaka osoba je jedinstvena i ima vlastite karakteristike i ambicije bez obzira na neku genetsku predispoziciju. Naravno da bih volio da se poslovanje Chili toursa nastavi u obitelji, ali forsiranje nije opcija. Svatko odabire vlastitu karijeru i tu će imati moju punu podršku.

Zahvaljujemo na Vašem vremenu. Želimo Vam puno uspjeha u daljnjem radu. 

- Hvala Vama.

Povezani članci

01
Posjetili smo tvornicu Boeing zrakoplova

Posjetili smo tvornicu Boeing zrakoplova

Znate ono kad od malena gledate aviončiće po nebu i razmišljate kako ćete jednog dana letjeti? S prvim letovima došao je i interes za saznati kako ta masa lebdi u zra...

02
Kruzer s WOW efektom gdje sam ostvarila svoje davno obećanje samoj sebi - piše Barbara

Kruzer s WOW efektom gdje sam ostvarila svoje davno obećanje samoj sebi - piše Barbara

Zaplovila sam jednim od najvećih kruzera na svijetu - brodom Oasis of the Seas kompanije Royal Caribbean. Od trenutka kad sam se počela baviti krstarenjima velikima želja mi je bi...

03
Nisam "Tunis tip", ali dala sam mu priliku! Nisam požalila! - piše Doris

Nisam "Tunis tip", ali dala sam mu priliku! Nisam požalila! - piše Doris

Na prvi spomen Tunisa, pomisli se na velika odmarališta, tirkizno more i pješčane plaže, ali ova zemlja smještena u sjevernoj Africi zapravo nudi mnogo vi&scar...

04
Animatorica Luca o Chili kids putovanju - "Uživala sam gledajući kako se druže i zabavljaju!"

Animatorica Luca o Chili kids putovanju - "Uživala sam gledajući kako se druže i zabavljaju!"

Pozdrav! Čime se baviš, koje je tvoje zanimanje i koliko dugo to radiš? Lijep pozdrav. Moje ime je Luca i po zvanju sam magistra ranog i predškolskog odgoja...