"Moguće je jesti janjetinu i škampe s istog tanjura, a toaletni papir ne može se svugdje bacati u wc školjku."
Pročitajte intervju s direktorom Chili toursa o putovanjima, pokretanju vlastitog biznisa i budućim planovima za Chili tours.
Kako ste se odlučili na otvaranje turističke agencije 2013. godine u doba pada gospodarske aktivnosti i kada ljudi troše sve manje, ujedno i na putovanja?
- To je bio na neki način udarac glavom kroz zid. Bili smo svjesni činjenice da je potrošnja, generalno gledajući, smanjena i da će biti pravi izazov izvući živu glavu prve godine poslovanja, no procijenili smo kako je to rizik koji se isplati preuzeti. Ljubav prema putovanjima, ali i želja da putnicima omogućimo kvalitetna putovanja i potpunu podršku prije, za vrijeme i nakon putovanja, gurao nas je svakim danom naprijed. Recesija i neizvjesnost utječe na povećanje stresa kod ljudi, a upravo u tome se može prepoznati potreba za relaksacijom i „bijegom od stvarnosti“. Ima li išta ljepšeg i prikladnijeg od putovanja u tom slučaju?!
Ovo Vam je treća godina poslovanja. Jeste li zadovoljni poslovanjem i kakvi su Vam planovi za budućnost?
- Definitivno možemo reći da napredujemo brže od planiranog. Prije svega, to možemo zahvaliti ukazanom povjerenju putnika, ali i odabiru kvalitetnih partnera. Rast prihoda u prošloj godini u odnosu na 2014. nam je bio 266% što nije zanemariv podatak. Jako smo ponosni i s velikim samopouzdanjem ćemo i dalje nastojati ostvarivati zacrtane ciljeve. Iz godine u godinu dižemo ljestvicu, ali ostajemo u realnim očekivanjima. U budućnosti se i dalje vidimo kao mala agencija koja nastoji zadovoljiti sve želje i potrebe svakog pojedinog putnika i apsolutno se posvetiti svakom od njih. Ne želimo se opteretiti tolikom količinom posla u kojem ćemo biti prisiljeni zanemariti zahtjeve i potrebe naših putnika. Naš motiv je potpuno se posvetiti svakom od njih kako bi nam se s putovanja vratili zadovoljni. U tom smislu, rast poslovanja je naravno nužan, ali nikada nauštrb putnika.
Čestitamo na dobrim rezultatima. Kako to uspjevate? Što biste izdvojili kao glavne čimbenike dosadašnjeg uspjeha?
-Skromnost prije svega. Nekada se morate odreći vlastitih želja da biste poslovno uspjeli. Osobno smatram da je skromnost vrlina i na taj način kontroliramo sami sebe da nas „glad“ za novcem i moći ne pobjedi. U trenutku kada zarada postane glavni razlog poslovanja, gubi se osjećaj zadovoljstva, osjećaj postignuća, a time i motiviranost. Ne vrti se sve oko novca. Da je tako, razmišljao bi o pokretanju nekog softverskog poduzeća (uz dužno poštovanje prema onima koji su takav posao pokrenuli iz ljubavi). I drugo, upornost i strpljivost. Nema ništa bez napornog rada. Nitko se nije obogatio preko noći. Treba ulagati 110% da bi se vidjeli rezultati, a to nekada znači i prekovremeni sati i godine truda.
Znači li to da se u Hrvatskoj može uspjeti?
- Apsolutno. Tko ima dobru ideju i želju za uspjehom, svakako treba pokušati. I radite ono što volite.
Kada ste već spomenuli putovanja, što možete izdvojiti kao Vaš „core business“?
- Naš primarni fokus je na individualna putovanja koja organiziramo s puno pažnje na način kakav bi i sami htjeli da nama organiziraju turistički agenti. Detaljno s putnicima analiziramo želje i mogućnosti, a potom i planiramo što je realno moguće ostvariti u zadanom budžetu. Raspolažemo s hotelima i dodatnim uslugama gotovo po cijelom svijetu pa s time u skladu možemo organizirati većinu toga što si putnici zamisle. Osim individualnih putovanja, ljeti se orijentiramo na ljetovanja na grčkim otocima iz razloga što smo i sami tamo bili i znamo iz prve ruke što putnicima preporučiti, od hotela do lokalnih restorana. Zimi su to skijanja koja i sami obožavamo i razumijemo što se od kvalitetnog skijaškog aranžmana očekuje. Naravno, tu su i sva grupna putovanja Europom, daleke destinacije, krstarenja i slično.
Vaš posao zahtjeva česta putovanja. U koje zemlje ste već putovali, a koje Vam je još želja obići?
- Vjerujem da su u opisu posla svakog direktora turističke agencije česta putovanja. To su najviše ona poslovna, a ponekad otputujem i privatno kada mi posao to dopušta. Bio sam na francuskim, talijanskim i austrijskim skijalištima, Lisabon mi je recimo iznimno drag, Krakov također, zatim u Berlinu, Beču, Pragu, Budimpešti, Bratislavi, Veneciji i manjim talijanskim gradićima, na kruzeru, u Barceloni i na obali Španjolske i Francuske, na grčkim otocima, i prošao sam cijeli zapad SAD-a. Za odmor najviše volim otići na neku od naših prekrasnih planina, a često sam na Jadranu ili u dalmatinskoj zagori. Želja mi je obići Novi Zeland, Tanzaniju i Zanzibar te Peru i Čile.
Odakle ime Chili tours? Kako ste se odlučili baš za taj naziv agencije?
- Iskreno, agencija se prvo trebala zvati Imperia. Imperija kao sinonim za carstvo razmatrali smo u kontekstu nekakvog slogana „Osvojite svijet“ što na prvu i nije zvučalo tako loše jer je povezano s putovanjima. Na sreću, registarski sud je odbio taj naziv jer je u Zagrebu već postojalo neko poduzeće sa sličnom tvrtkom odnosno imenom. Chili mi je pao napamet doslovno u tramvaju. Dosta ljudi zanima zašto baš chili i to mi je znak da sam barem donekle pogodio. Volim chili papričice kao začin. Da, nema veze s putovanjima, ali smo naziv povezali sa sloganom „Putovanja sa začinom“, a upravo to i je naš cilj. Začiniti svako putovanje nekim detaljem, dodatnom vrijednošću za putnike, iznenađenjem ili nešto slično. Osim toga, evo u uredu mi trenutno raste 20-ak chili papričica i jako dobro služe za uređenje poslovnice. Tko zna? Možda jednog dana odvedemo grupu putnika u Meksiko na neku chili plantažu.
Što biste izdvojili zašto bi putnici trebali odabrati Chili tours za organizaciju putovanja?
- Pa prije svega, mala smo agencija koja se posvećuje svakom svojem putniku. Upravo zbog svoje veličine, fleksibilniji smo u prilagodbi željama i potrebama putnika, ali i trendovima na tržištu. Putnici danas postaju sve zahtjevniji zahvaljujući dostupnosti informacija. Većina njih prije putovanja i same organizacije već prouči destinaciju kamo žele putovati pa nam se javljaju s istančanim željama. Nama je to pravi izazov i zaista se trudimo udovoljiti svim zahtjevima. Neki traže prve redove isključivo desne strane autobusa, neki privatni jacuzzi u sobi u hotelu, neki polupansione isključivo s vegetarijanskim obrocima, neki 2 sata besplatnog fitnessa u hotelu, neki Mercedes s kojim će doći od aerodroma do hotela, a neki ispijanje kave u kafiću gdje se snimala određena serija. Mi ne pitamo zašto, mi smo tu da to omogućimo.
Borite li se s trendom rasta backpackera i organizacijom putovanja u vlastitom aranžmanu putnika?
- Danas je trend takav da sve više putnika putuje u vlastitom aranžmanu. Možda se tim putem može uštedjeti koja kuna (kažem možda jer većina agencija ima povoljnije uvjete od onih koje si sam putnik može pribaviti), no tu smo s razlogom. Osiguramo potpunu uslugu, biramo provjerene hotele i ostale pružatelje usluga, s agencijom je svakako veća sigurnost jer se putnici uvijek imaju na koga osloniti, što prije što tijekom putovanja, a tu smo i da svojim savjetima i iskustvima pružimo informaciju više koju neće naći surfajući internetom.
Motivacija je nekako glavni pokretač ljudi. Čime ste Vi motivirani u svome poslu?
- Bez motivacije nema napretka. Svi smo mi nečime motivirani. Netko skupljenim lajkovima na facebooku, netko besplatnim putovanjem, netko novim tenisicama, netko obogaćivanjem posla, a netko slobodnim danima. Uvijek volim reći da moja supruga ima odlične metode motivacije koje detaljno razrađuje na mjesečnoj bazi. A da su joj metode dobre, vidim i po sebi svaki put kad spremam suđe. Poslovno, najjača motivacija mi je kada od putnika dobijemo povratnu informaciju da su s putovanjem izuzetno zadovoljni i da jedva čekaju ponovo putovati s nama. To je više od pohvale. To je zapravo afirmacija svega onoga što radimo i zašto to radimo.
Što ste naučili na putovanjima?
- Huh, dobro pitanje. Evo ovako: Moguće je jesti janjetinu i škampe s istog tanjura, a toaletni papir ne može se svugdje bacati u wc školjku. Naučio sam da se čovjek bez interneta danas osjeća kao bez noge, ali svima nam je to ponekad potrebno. Kvalitetan krevet bih mijenjao samo za dobru hranu. I uopće nije loše putovati solo.
Spomenuli ste svoju suprugu. Kako ona gleda na Vaš posao? Je li teško uskladiti poslovni i obiteljski život?
- Moja supruga i ja zajedno radimo. Otvaranje turističke agencije je bila zajednička ideja. Neki kažu da je to dvosjekli mač jer smo non-stop skupa i nosimo posao doma. To je istina, ali ću Vam reći sljedeće: supruga i ja uvijek imamo o čemu razgovarati i ona me najbolje razumije kada pričam o svom poslu (jer zna o čemu pričam). Kada jedno od nas mora na poslovno putovanje, drugi to u potpunosti razumije i prihvaća jer je to u svrhu unaprjeđenja obiteljskog biznisa. A još je ljepše kada otputujemo zajedno. I ono što je najbolje, mi se odlično nadopunjavamo. Ona je kreativac i inicijator promjena u svoja četiri zida, a ja sam organizator koji će njezin „kreativan nered“ posložiti i iskomunicirati ga izvan ta 4 zida. Njezine menadžerske vještine upotpunjene su mojim informatičkim znanjem i obrnuto. Tako da funkcioniramo odlično.
A tu je i prinova…
- Da. Naš mali sin. Dok je supruga još bila trudna već je on putovao po Pragu, Beču…
Očekujete li da Vaše dijete jednog dana nastavi Vaš biznis?
- Svaki roditelj ima želju da njegovo dijete ili djeca preuzmu i nastave ono što je on stvarao kroz svoj život. Međutim, svaka osoba je jedinstvena i ima vlastite karakteristike i ambicije bez obzira na neku genetsku predispoziciju. Naravno da bih volio da se poslovanje Chili toursa nastavi u obitelji, ali forsiranje nije opcija. Svatko odabire vlastitu karijeru i tu će imati moju punu podršku.
Zahvaljujemo na Vašem vremenu. Želimo Vam puno uspjeha u daljnjem radu.
- Hvala Vama.