Preuranjeni povratak s godišnjeg odmora zbog promjene satnice letova, slijetanje u zračnu luku koja nije primarno bila ugovorena, nemogućnost ulaska u hotel pri dolasku na destinaciju, sve su to učestala pitanja koja muče putnike.
Zašto se to dogodilo baš meni?
Ovakve situacije događaju se svakodnevno. Turističkim agentima koji rade u turizmu i u segmentu putovanja ovo je pojava gotovo na dnevnoj bazi i nema tu ništa čudnoga ili neuobičajenoga. Vjerujemo da je problem kada putnici mogu jednom godišnje dobiti svoj godišnji odmor i iskoristiti ga na način na koji to žele i onda stvari krenu onako kako to nije bilo planirano. To može narušiti idiličan odmor ili dovesti putnike u situaciju razočarenja, čak i ljutnje na turističke agente, agencije i sve koje pritom mogu okriviti za nastalu situaciju.
Koje su sve situacije moguće na koje trebate biti spremni?
Važno je znati da se nepredvidive stvari i situacije jednostavno mogu dogoditi i da je u tom trenutku najbitnije riješiti stvari na smireni način kako se putovanje ne bi pretvorilo u propalu katastrofu.
- PROMJENE U LETOVIMA
Jasna je stvar da je letova sve više. Aviokompanije zakupljuju slotove (vremena polijetanja i slijetanja zrakoplova) u određenim zračnim lukama i tada imaju dozvolu za "korištenje" piste. Postoje redovne linije i charter letovi (izvanredne linije). Za redovne linije se unaprijed znaju vremena letova i njih možete unaprijed kupiti za datum i vrijeme kada želite, no charter letovi su izvanredne linije koje agencije zakupljuju za destinacije koje direktno ne spajaju redovne linije. Timing letova najčešće nije unaprijed poznat kod charter letova. On se saznaje nekoliko dana prije putovanja nakon što zračna luka odobri aviokompaniji slot odnosno trenutak kada taj zrakoplov može poletjeti ili sletjeti. Nekada su ti letovi nepovoljni za putnike (npr. noćni letovi) jer su dnevni slotovi svi popunjeni i nije moguće "ugurati" još jedan let na pistu tijekom dana. Budući da je noću promet rijeđi, charter letovi često dobivaju mogućnost polijetanja ili slijetanja u noćnom terminu. Također, zračna luka odakle zrakoplov polazi i ona u koju zrakoplov slijeće moraju biti oko tog timinga sinkronizirane. Ukoliko se u jednoj zračnoj luci dogodi nepredvidiva situacija (prisilno slijetanje nekog drugog zrakoplova, loši vremenski uvjeti, ptice u letu i dronovi iznad aerodroma...), sve se mijenja. Jer sigurnost putnika je na prvom mjestu. Zbog takvih situacija kojih je jako puno, vremena letova se mogu pomaknuti ili promjeniti do zadnjeg trena, pa čak i kada već uđete u zrakoplov. Zbog takvih situacija ne treba biti ljut već zahvalan što drugi misle prvenstveno na Vašu sigurnost.
Evo jedan primjer. Putnici se vraćaju s putovanja u Zagreb i nad Zagrebom je velika magla. Zrakoplov ima dozvolu za slijetanje u magli, zračna luka ima dozvolu za slijetanje zrakoplova u magli, pilot (kapetan) ima dozvolu za slijetanje u magli, međutim kopilot još uvijek nema dozvolu za slijetanje u magli. U takvim uvjetima, nema šanse da zrakoplov sleti u Zagreb u uvjetima magle jer nisu sve točke sigurnosti ispunjene. A sigurnost putnika je na prvom mjestu. Zrakoplov je stoga preusmjeren u Ljubljanu gdje nije bilo magle gdje su svi putnici iskrcani iz zrakoplova. Može li se tu nešto promjeniti? Ne može. Možete svoga turističkog agenta zamoliti da Vam na neki način osigura prijevoz do Zagreba ukoliko je to u tom trenutku moguće ili da Vam organizira smještaj u Ljubljani dok se ne osigura prijevoz do Zagreba.
- NEMOGUĆNOST ULASKA U HOTEL
Svi hoteli u svijetu imaju politiku check in-a i check out-a odnosno prijave i odjave iz hotela. Najčešće su prijave u hotel od 14 ili 15 sati popodne, dok su odjave iz hotela do 10 sati ujutro, a u nekim hotelima eventualno do podne. Vrijeme od 10 sati ujutro do 14 sati popodne koristi se za čišćenje sobe. Satnice letova i politika prijave/odjave iz hotela nisu nikada usklađeni. Ukoliko Vam zrakoplov slijeće na destinaciju u 7 sati ujutro, morate znati da nećete moći ući u sobu do 14 sati odnosno do vremena kada je check in. Ono što možete je ostaviti prtljagu u prostoriji za prtljagu u hotelu te boraviti u javnim prostorijama hotela do trenutka za check in. Također možete zamoliti na recepciji da Vas puste ranije u sobu ukoliko ranije bude spremna (očišćena). Isto vrijedi i za odjavu. Ukoliko u hotelu nije "gužva" i postoje određene slobodne sobe, možete zamoliti da ostanete malo duže od planiranog check out-a ukoliko Vam je let kasno poslijepodne ili navečer. Hoće li Vam hotel to odobriti ovisi isključivo o hotelu. O tome najviše moraju razmišljati roditelji s djecom (pogotovo s malom djecom) kojoj je potreban popodnevni odmor ili slično. Navedeno se može unaprijed dogovoriti s hotelom međutim rani check in ili kasni check out je potrebno doplatiti. Doplata je nekad moguća unaprijed u agenciji, a nekada je potrebno platiti po dolasku u hotel. Neki hoteli imaju politiku naplatiti i cijelo dodatno noćenje. Stoga, ukoliko se dogodi da je check out iz hotela u 10 sati ujutro (što je normalno svugdje u svijetu i to svi putnici trebaju znati), a let Vam je kasno navečer, morat ćete negdje provesti svo to vrijeme do polaska na aerodrom. Zato je najbolje obratiti na to pažnju i zamoliti svog turističkog agenta da Vam unaprijed objasni Vaše mogućnosti kako na licu mjesta ne bi bilo neugodnih iznenađenja.
- PROMJENE U PROGRAMU GRUPNOG PUTOVANJA
Ukoliko putujete u grupnom aranžmanu s vodičem i imate unaprijed isplanirani itinerer odnosno program putovanja po danima, znajte da se on zbog raznih situacija može promjeniti. To može biti zbog vremenskih uvjeta, zbog promjene u radnom vremenu određenih atrakcija ili zbog iznimno velikih gužvi koje se mogu stvoriti na određenim atrakcijama oko ključnih termina kao što su Božić, Nova godina, Uskrs, neradni dani u određenoj državi i slično. Zato je tu voditelj putovanja koji će na najbolji mogući način u dogovoru s agencijom organizatorom promjeniti raspored programa tako da se cjelokupni program adekvatno provede odnosno realizira. Ako ste si Vi u Vaše slobodno vrijeme na takvom putovanju organizirali i platili neku dodatnu aktivnost koja se sada poklapa s promjenjenim programom, odgovornost je isključivo na Vama. Agencija nema nikakvu dužnost vratiti Vam novac ukoliko ne realizirate fakultativu koju ste si sami organizirali jer je unaprijed poznato da zbog nepredvidivih situacija može doći do promjene u programu pa čak i u rasporedu obilaska po danima. Ukoliko je do neobilaska određenih atrakcija, a koje su ugovorene programom putovanja, došlo zbog propusta agencije ili voditelja putovanja, agencija to putniku mora nadoknaditi ili vratiti novac za neostvarenu uslugu.
"GO WITH THE FLOW"
Puno ljudi voli imati sve unaprijed isplanirano i vole se "slijepo" voditi programom i znati točno kada i gdje idu, kada se vraćaju i kruto se držati tog rasporeda. To im pruža dozu sigurnosti. Ono što uvijek preporučamo putnicima je da na putovanjima popuste kriterije i krute granice te neke stvari planiraju "u hodu". Ni jedna destinacija u svijetu nije savršena, u svakoj zemlji postoje određeni problemi (što previdivi što nepredvidivi) zbog kojih su promjene moguće. Otpor prema promjenama na putovanju, ukoliko želite putovanje pamtiti kao lijepo iskustvo, mora biti minimalan. Stoga, važno je imati okvirne smjernice i programe, međutim točan raspored treba podložiti vremenskim i tehničkim uvjetima koji su trenutno na destinaciji i o kojima će ujedno ovisiti i Vaše sveukupno zadovoljstvo. Opustite se, neka Vas ponekad put odnese u nepoznato, u neplanirano. Možda će baš ta situacija i doživljaj biti ono po čemu ćete najviše pamtiti određeno putovanje.
INFORMACIJE, INFORMACIJE, INFORMACIJE
Za putovanje koje ste uplatili u određenoj agenciji, zahtjevajte sve informacije koje Vas zanimaju i koje će Vaše putovanje učiniti ljepšim, sigurnijim, potpunijim. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja i nedoumica, riješite ih prije putovanja sa svojim agentom kod kojeg ste putovanje uplatili. Znajte da prodaja putovanja za agenta (i agenciju) ne smije završiti u trenutku kada ste mu dali novac. Tek onda prodaja počinje. Tražite savjete, pitajte za informacije, riješite sve moguće dileme unaprijed jer na taj način ćete izbjeći potencijalne probleme na destinaciji i neugodna iznenađenja. Znajte da Vaš agent, ukoliko mu vjerujete, poznaje destinaciju bolje od Vas i pomoći će Vam svojim savjetima da Vaše putovanje ostane u lijepom sjećanju. Nema ništa ljepšeg od povjerenja između putnika i njegovog agenta koji poznaje putnikove želje i potrebe i koji će mu svaki put osigurati upravo ono što želi.
POVRATNI FEEDBACK
Vaš agent (agencija) voli znati kako je putovanje prošlo i je li putovanje ispunilo Vaša očekivanja. Uzmite si 5 minutica svojeg vremena i napišite svom agentu kratak osvrt na putovanje. Što Vam je bilo lijepo, što Vas je razočaralo, kako je protekao put i kako Vam se svidjela destinacija. Tako će i Vaš agent znati za ubuduće prilagoditi ponudu Vašim kriterijima, a svaka pohvala ili kritika također produbljuje Vaš odnos i čini ga kvalitetnijim.
Chili tours